czwartek, 25 sierpnia 2016

Nie pytaj mnie o drugie dziecko

Vincent 04.2014

 W życiu każdej kobiety jest czas kiedy rodzina i znajomi zadają jej pytania w odniesieniu o jej dalszą egzystencję i plany na przyszłość.
Jednak są pytania i teksty, których kobiety nie mogą już słuchać.


Gdy zaczęłam myśleć nad tym tematem od razu przyszedł mi do głowy obrazek który swego czasu często się przewijał przez moje media społecznościowe. Przedstawia on dokładnie to co mnie spotyka (poniżej)



Jak wiecie ja jestem na etapie "Jedno dziecko" więc pytania o następne dziecko jest częścią moich spotkań ze znajomymi i rodziną podczas wizyt w Polsce. 

Nigdy nie ukrywałam, że chcę mieć drugie dziecko, ale to nie zmienia faktu, że "ciotki" raczej nie powinny wywierać na mnie presji z tego powodu.

Jak już odpowiem na dręczące moją rodzinę/znajomych pytanie o następne dziecko szybko pojawia się kolejny godny uwagi komentarz, otóż o sugestię troskliwych ciotek, żebym postarała się o dziewczynkę. Jakie zdziwienie maluje się na ich twarzach gdy mówię, że chyba wolałabym drugiego chłopca. A zresztą co ja mam do wolenia, toż to los. Co ma być to będzie. 

Ale nie tylko płeć dziecka jest sprawą, której nie da się zaplanować. Tak naprawdę nie da się do końca zaplanować dokładnie czasu kiedy drugie dziecko się pojawi i też nikt nam nie da pewności, że ono w ogóle się pojawi.

Są tematy których kobiety nie chcą poruszać bo częste problemy zdrowotne starają się zachować dla siebie. Są sprawy, tematy, historie, które chcą i mogą przemilczeć. Nie mamy prawa pytać o pewne rzeczy i doprowadzać do niezręcznej sytuacji. Nigdy nie wiemy co się kryje za tym, że kobieta/para nie ma dzieci. Być może pierwsze dziecko to cud dla tej rodziny. Być może, on jest bezpłodny, a pierwsze dziecko nie jest jego. Być może pierwsze dziecko było z in vitro i na drugą ciąże rodzina już nie ma pieniędzy. A może matka była w ciąży już 4 razy, a ma tylko jednego syna.

Statystyki mówią, że obecnie problemy z płodnością ma ponad 20% par. Liczba poronień jest identyczna. Tylko 80% kobiet, które zobaczyły dwie kreski na teście rzeczywiście urodzi dziecko. Ciąży nie donosi 20% z nich. Do największej liczby poronień nadal dochodzi w pierwszym trymestrze.

Nie mamy pewności co czują te kobiety. Nie wiemy jak im pomóc, jak rozmawiać. Może warto się zapoznać z tym tematem bliżej.

Na początek jednak, warto zdać sobie sprawę, że nasze nieprzemyślane słowa i pytania mogą wywołać falę złych wspomnień czy też niezręczną sytuację. Także proszę, nie pytaj mnie o drugie dziecko.

Polecam Wam tekst u jednej z moich ulubionych blogerek. Bardzo dosłowny i bezpośredni i dla niektórych może być szokujący, ale bardzo prawdziwy.

Matka jest tylko jedna "Dziecko w szambie"

2 komentarze:

  1. Anonimowy8/10/20 20:35

    Bardzo ciekawie to zostało opisane.

    OdpowiedzUsuń
  2. Ja akurat mam dwójkę dzieci i nie miałam sytuacji abym broniła się przed kolejnym zajściem w ciążę. Fajnie, ze dziś można znaleźć bardzo dużo pomocnych materiałów. Mi spodobał się artykuł https://whisbear.com/pl/blog/8-rzeczy-ktore-robisz-codzienne-czy-wiesz-jaki-wplyw-maja-na-twoje-dziecko/ gdyż wiem, że rozwój dziecka jest niezwykle ważny.

    OdpowiedzUsuń

Napisz co o tym myslisz?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...